Президент України Володимир Зеленський підписав закон про введення штрафів за порушення габаритно-вагового контролю вантажівок.
Карати порушників тепер дозволяється Укртрансбезпеці через суд, а суми стягнень становитимуть від 8,5 тис. до 51 тис. грн.
Які правила габаритно-вагового контролю (ГВК) діють в Україні, за що саме і скільки доведеться платити автомобільним перевізникам і які правила діють у світі, пише “Обозреватель”.
Які встановили штрафи?
Зеленський, який доручив активно зайнятися будівництвом доріг по всій країні, підписав закон про штрафи за порушення габаритно-вагових норм вантажівок. Це потрібно для того, щоб дороги не руйнувалися раніше від належного їм терміну. А якщо стан автомобільних доріг буде на високому рівні, то це зменшить кількість ДТП, збереже здоров’я і життя громадян.
За порушення норм ГВК розмір штрафу становитиме від 8,5 тис. до 51 тис. гривень, а саме:
- перевищення на 5-10% під час перевезення неподільного вантажу без відповідного дозволу або вантажу, що ділиться, – 500 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (8,5 тис. грн);
- перевищення на 10-20% – 1000 НМДГ (17 тис. грн);
- на 20-30% – 2000 НМДГ (34 тис. грн);
- більш ніж на 30% – 3000 НМДГ (51 тис. грн).
Крім того, за перевезення пасажирів або вантажів без необхідних документів доведеться заплатити штраф у розмірі 17 тис. грн. Якщо такі перевезення міжнародні – 34 тис. грн.
Укртрансбезпека зможе брати дані з державних електронних ресурсів і виписувати штрафи. Водій буде отримувати квитанцію так само, як зараз надходять штрафи за порушення ПДР, які фіксуються відео- та фотозйомкою.
Експерт з питань транспорту Владислав Притоманов повідомив OBOZREVATEL, що високі штрафи необхідні, адже в Україні не працюють ніякі інші способи позбутися від перевантажень. Практика показує, що автомобіль можна перенавантажувати не тільки на тонну, а вдвічі або втричі за дозволену норму. Борти роблять вищими, чіпляють причепи та штраф просто додають у вартість перевезення.
“Зараз на практиці виходить, що дешевше заплатити штраф і везти з перевантаженням, ніж гнати дві-три машини. Тому високі штрафи потрібні”, – сказав експерт.
Правила ГВК: що відбувається в Україні
Експерти зазначають, що для ефективних перевірок вантажівок потрібна автоматизація процесу. Цього можна досягти законопроєктами №3742 (підписаний президентом) і №3743 (ухвалений у першому читанні).
За даними Мінінфраструктури, саме ці документи врегулюють наявні прогалини в законодавстві щодо ГВК. Вони передбачають:
- Повноваження зупиняти автоперевізників були тільки у поліції, а тепер вони надаються також інспекторам Укртрансбезпеки;
- Пропонується автоматизувати зважування, щоб унеможливити людський фактор і корупцію, до яких призводить неавтоматическое зважування;
- Штраф не будуть розраховувати в ручному режимі, вводяться фіксовані суми.
“Автоматизація процесу необхідна. Потрібно додавати пункти зважування і посилювати відповідальність. Адже зараз, на жаль, можна штрафувати тільки якщо у поліції є докази. А на практиці виходить, що поки поліція доїхала, то водій вже розвантажився або дав хабар”, – додав Притоманов.
У міністерстві ж обіцяють, що до кінця цього року з’явиться більш ніж 100 WIM-комплексів для зважування. За статистикою 2021 року помітно, що динаміка фіксації порушників зростає. З початку року складено 4381 акт по Україні.
Світова практика
- У Польщі, якщо навантаження на вісь перевищує допустиму норму в 11,5 т на менш ніж 10%, то штраф становить 500 злотих (3,5 тис. грн), якщо на 10-20%, то 2000 злотих (14,3 тис. грн).
- У Франції штрафи за перевищення в межах 20% становлять 90 євро зменшений (2,9 тис. грн), 135 євро стандартний і 375 євро збільшений. За перевищення в 20% або більше – до 1500 євро. У разі повторного порушення протягом року – 3000 євро (96,9 тис. грн).
- У Великобританії за перевищення до 10% штраф становить 100 фунтів (3,7 тис. грн), якщо менше 15% – 200 фунтів, більше 15% – 300 фунтів (11,2 тис. грн). Якщо ж перевищення становить 30%, то водій отримує повістку в суд.